torsdag 6 oktober 2011

Hej, jag heter....

 Jenni!


För en dryg vecka sedan fick jag hem ett roligt paket.
Mitt allra första "DT-paket"!!

Snart till vad jag åstadkommit som första alster, 
men först en liten presentation om mej själv:

Pysslat, målat brevlådor, målat mina små keramiktomtar mm under flera år.
Målat lite i olja i yngre dagar, men tyvärr inte längre...

Blev för cirka 4 år sedan indragen i scrapbookingens värld via min Dotter, 
som då höll på och tjatade på mig att jag också skulle prova.
Tack och lov!
Jag blev fast ganska omgående, och fann denna härliga hobby både avkopplande och intressant.
Mest blir det layouter och altrade askar. Men också ett och annat kort minsann!
Jag har ingen speciell "stil", utan plockar lite här och där av papper, färger och former som jag för stunden gillar. Blommor är min last.... ;)
Jag har egentligen alldeles för många i min ägo, men jag kan helt enkelt inte låta bli.
Och man skulle kunna tro att mitt mellannamn är "GLACE"..

Jag mer eller mindre missbrukar GLACE.
Limmar fast blommor, "glejsar" uppepå vissa dekorationer, "gör regn och fuktdroppar", det ger en riktig fönster-känsla om man till exempel stämplar ett fönster..osv.
Och som sagt...som LIM är det oumbärligt.
Metalldekorationer, blommor och annat fastnar och sitter ordentligt fast.
Och när flaskan är nästan halvtom, så får jag närapå panik om jag inte har fler på lager..Haha!

Förresten...jo, Dotera min...det är förresten Sandy, 
som Ni också ibland träffar i butiken!

Nu till lite  
höstinspiration!

Vad inspirerar då oss på hösten...??

 Färgerna?


 Naturens godis?

 Dofter och det lite "ruffiga"?

 ALLT!
Men svampen blev min största inspiration denna gången.
Ett bra svamp-år, och med en hemmabygd svamptork så blev det en hel del godsaker.
Perfekt som små "gåborts-presenter" nu, istället för en blomma?

Men då måste man ju ha något fint att lägga den i..

Askar i alla de former finns i butiken, så gör ett besök om Du har vägarna förbi och botanisera lite.
I dom kan man lägga en massa smått och gott när man dekorerat dom!

Här nedan valde jag en oval ask som ingår i en serie med flera olika storlekar.

 Jag tog först en av dom mindre askarna och lade som mall, för att få samma ovala form som på den större som skulle dekoreras. Ritade runt och skar ut ovalen i locket med en skalpell.
Eftersom det är höst och färgerna på papperna är lite sprakande men åt det mörkare hållet valde jag att måla med svart acrylfärg på platser där jag anade att pappret inte riktigt skulle täcka.
Vitt kändes inte riktigt rätt här...
I hålet på locket fäste jag underifrån en bit lite kraftigare plast som jag hade liggande från en tom förpackning. Det fick bli som ett lite "fönster"....
Glacade fast plasten och satte sedan en ring av papper ovanpå så att man inte såg plastkanterna och limresterna där under..


Ovan ser Ni en bild på botten inuti asken.
målade först med svart acrylfärg, och när det torkat aningens så sprayade jag på lite "hemmagjord glimmermist"i kopparfärg.
Smidig och ett billigt alternativ när man vill att det ska skimra/glittra lite.
HÄR hittar du flaskorna...
Perfect pearls glitterpulver hade jag hemma, och så var det bara att blanda med vatten och sedan spraya på..Plättlätt och bus-bra!
Och så blev det ju inte bara som ett svart hål i asken..
 

Och äntligen var det dags att börja dekorera och klä asken.
Bo Bunny´s höstpapper FOREVER FALL fick det förstås bli!
Kolla in länken HÄR
för just nu har dom riktigt maffig HÖST-REA på dom papperna också, 
så det är bara att frossa loss och proviantera!

Distressade kanterna och flikade upp pappret lite, 
och därefter chalkade kanterna med Distress ink´s
(en trogen vän den också i min favvosamling)

 Hade ett par foto liggande med lite höstiga motiv och det passade kanske bra att flika in därunder 
så att känslan blev lite levande och "skogig".. ;)

 Och så band förstås!
På locket ett brunt....fäst med dubbelhäftande tejp
(helst genomskinlig)

 Och på själva asken tänkte jag först på en "vanlig" rosett...men...
Om man då skulle vilja ge denna till en karl, så kändes det lite ...feminint?
Så jag vek ihop denna på ett lite annorlunda sätt, för att få bort det "feminina".
Ett par brads att fästa med, så blev det väl okej till en karl?
(bradsen är lätta att få i om Du gör hål först med en syl)
(Bradsen hade jag själv, men dom kommer från Tim Holt´z..)

 Vita och ljust bruna spetsblommor från YOU DO
fäste jag under METALLBLOMMORNA för att det inte skulle bli för "tungt".
Alla dekorationer såsom metall och blommor limmar jag dit med ....glacet förstås!

 Och som pricken över I:et....
En riktig "medaljong" i pappernas färger!!
Också dessa från Bo Bunny´s serie FOREVER FALL
(Psssst! 6 stycken i en förpackning nu på REAN! 20 spänn...)

 Jag avslutade det hela med mitt älskade GLACE !!
Lite droppar här och där som får representera lite höstregn, lite på LÖVEN så dom blev så där riktigt fuktiga som dom nu är denna årstiden...Lite glitterlim på dom bruna löven fick det också bli.
Man nästan känner doften av skog här va?

För att inte tala om doften när man gläntar på locket...
Mmmmmmmmm!!


Allt som fattas nu är någon passande att ge den till...kanske en som jagar och uppskattar naturens egna godis? Kanske någon som inte själv plockar? Kanske en gammal Faster som inte kan ta sej ut själv i skogen? Jo, det finns nog några som skulle bli glada för en "lådda svamp"... :))


Hoppas jag har kunnat bidra till lite inspiration för någon i alla fall.
Tanken är att jag ska blogga på lördagarna, så redan om dryga 2 dagar ska jag försöka komma på något annat att hitta på....
(lite nervöst det här så här första gången ju..*ler*)

Men en sak vet jag....då blir det inte så "höstigt".
Då blir det...*funderar så det knakar*...

På återseende!
Kram, Jenni
***************************************

P.S

Vill Du kika in på min  egna blogg, där Du också kan se lite mer av vad jag gör så är Du välkommen!
Den är i och för sig ingen scrap-blogg enbart...det står allt möjligt där i, men om Du tittar i sidebaren lite längre ner så försöker jag lägga in lite små bilder på dom flesta alsterna..och i etikettfönstret står det också om det är "scrappade" inlägg.. :)



D.S

11 kommentarer:

Linda sa...

Snyggt!!

. sa...

Tack!

Stephi sa...

Välkommen hit, vilket härligt inspirerande inlägg. Snygg ask med ur mysiga färger och detaljer.

. sa...

Tack snälla Stephi!

lenislenis sa...

Supersnygg Jenni!
Och svamp att lägga i är väl det ultimata (sa svampälskaren) ;)

Evas Pyssel sa...

Vilken dröm att få en så urtjusig låda med naturgodis i. Din förmåga att hitta just de rätta detaljerna, just de rätta färgerna blir jag så imponerad av. Grattis till en fantastisk premiär !!! Kram Eva

pia sa...

alltid lika roligt att läsa dina fundringar o denna gång så inspirerande
kram pia

Malin sa...

Underbar ask!!

louisevbg sa...

Underbart... Mee like! Kram

Annieloy sa...

Jätte fin höst ask,underbara färger och små detaljer. Får lust att skapa något med höst tema nu efter denna underbara inspiration :)

Susanne sa...

Vilken underbar svamplåda du skapat... jag bara älskar den!!!!

Ha en fin och härlig helg!!!

Kramizar Susanne